2015. december 24., csütörtök

Rendhagyó Karácsony (Zsű, a szeretet ünnepén is Angyal marad.)

Kedves Olvasóim! 

Ennek az írásnak a megjelenését, Karácsony - Szentestére időzítettem. Biztosan meg fogjátok érteni miért!
Közel két hónapja írtam először Zsűről, az Angyalról, első kalandjáról, majd a róla szóló írások gyorsan, igen népszerűek lettek. Köszönöm, hogy figyelemmel kíséritek történeteit! Az eltelt rövid idő során barátokat is szerzett, és igazi angyalhoz méltóan segített másokon, valamint sok jót cselekedett. Új barátnője pedig, neki köszönhetően, már egyedül is boldogul a konyhában. 
Felbuzdulva a sikereken, időnként  vissza - vissza fogok térni, újabb kalandjai leírásával.
Történeteim, valamint azok szereplői kitaláltak, ha pedig egyesek mégis magukra ismernének, az csupán a véletlen játéka! Mindezek ellenére, akár szembe is jöhetnének veletek az utcán bármikor, mert igyekeztem a valósághoz hasonlóan, az igazsághoz nagyon közel álló, életmeséket írni. Írásaim, mint eddig, most is a gasztronómia köré vannak építve, tehát csak azok olvassák tovább, akiket érdekelnek a finom ételek. 


Mostani írásomat ajánlom - a szeretet ünnepe okán - minden barátomnak, köztük annak, akivel hosszú - hosszú idő után újra megtaláltuk egymást, és aki ugyan sok száz kilométerre él, mégis mindössze hat lépésnyi távolságban volt tőlem! Csak meg kellett találnunk egymást, ismét. Sikerült, ami megerősítette bennem azt, hogy: A barátság örök!




Az eljegyzés.



Szia! Régen láttalak! - köszönt egymásra a két lány szinte egyszerre, amikor újra találkoztak. Képzeld! Eljegyzett Ádám! Majd kiugrok a bőrömből!  Örülök, hogy látlak, de nagy bajban is vagyok!
Ez ám a jó hír. - örült együtt Vicával Zsű, és arra gondolt közben, mekkora változáson esett át a lány, pár hét alatt. Megkomolyodott! Örült is neki, mert nagyon megszerette. Annak meg különösen, hogy most valóban nagyon boldognak látszott Vica. 

Mindent neked köszönhetek! Megtanítottál főzni, megszerettetted velem, és Ádám sem kérte volna meg a kezemet, ha nem látná biztosnak a jövőnket. Én így gondolom! Nélküled ez soha nem történt volna meg! - mondta szinte egy szuszra Vica. 
Képzeld! Olyan aranyos volt, hogy még ilyennek sosem láttam. Itt voltak a fiúk, a barátai, jó étvággyal megették amit főztem, és nagyon ízlett nekik. Még repetáztak is belőle, amíg el nem fogyott mind. Én pedig nagyon büszke voltam. Alig fértem a melltartómba!
Közben Ádám megkérte előttük a kezemet, és hozott egy óriási kosár vörös rózsát. Tudta, hogy az a kedvencem. Ugye milyen romantikus? Még le is térdelt előttem. 
Én meg majdnem elbőgtem magam, mert nagyon váratlanul ért a dolog, de annyira jól esett. 
Ez nagyszerű! - mondta Zsű. Közben az is feltűnt neki, hogy már nem Ádinak, hanem Ádámnak nevezte Vica a fiút.
De hol itt a baj? Miért izgulsz?

Azért, mert az ünnepre elhívta a családját, meg az enyémet is, és hivatalosan is el szeretne jegyezni. Tudod! Gyűrűvel, ebéddel, ismerkedéssel, meg minden mással. Adunk kicsit a hagyományokra. Mindkettőnk névnapján, az ünnepen akar hivatalosan is megkérni, és felhúzni a gyűrűt. Neked megmutathatom! Már rajtam van, de csak akkor lesz hivatalos. 
Nagyon megváltozottÁdám. Rá sem lehet ismerni! Egyre többet van itthon, sokat beszélgetünk, sűrűn járunk moziba, még színházban is voltunk a héten. Nagyon boldog vagyok! 
Képzeld! Már annyira megbízik bennem, hogy nekem kellene megcsinálni az ünnepi ebédet, az egész családnak. Nem estem kétségbe, mert voltam már eljegyzésen, és emlékszek az ételekre. De azért kicsit mégis izgulok. Segítesz? Egyedül nem menne. Nem akarok ugyan nagy feneket keríteni neki, de valami olyat is kéne csinálnom, amit még az életben soha. Valami nagyon egyszerű süti kellene. Azt még sohasem sütöttem. Persze Anya biztosan segítene, de bizonyítani akarok! Magamnak főleg, de Terusnak is meg kell mutatnom, mit tudok! Így hívják a jövendő anyósomat. Legjobban rá vagyok persze kíváncsi. Találkoztunk már többször, de vajon elfogadna-e menyének? Egyébként aranyos asszony, közvetlen, szerintem jól megleszünk majd egymással. Neked is szeretném bemutatni. Itt lesznek az én szüleim is, így megismerhetitek egymást. Nagyon kíváncsiak Rád! Sokat meséltem nekik Rólad, a jótevőmről, barátnőmről.

Arra gondoltam, hogy főzök nekik egy
 jó húslevest, sok zöldséggel, csigatésztával. Te a tyúkhúslevest tényleg olyan hosszú ideig kell főzni? Azt már akkor felteszem kora reggel. Tudtad, hogy Gasztropajtinak külön blogoldala van kezdők számára? Az pont nekem való. Sokat tanultam a receptjeiből már! 
Azután, meg egy finom marhapörköltet csinálnék, köménymagos főtt krumplival, mert Ádám azzal szereti. A levest meg, ha tudok szerezni igazi háztáji tyúkot, abból fogom főzni. Úgy olvastam, hosszú ideig kell csinálni, lassú lángon, mert akkor fő ki minden finomság a húsból, meg a csontokból is. Így az igazi állítólag. Vagy csirkéből csináljam inkább? Olvastam egy leírást, hogyan lehet komplett hétvégi ebédet csinálni csirkéből. Falun, állítólag most is így szokták.
Van csigatésztád a leveshez? Nekem van 8 tojásos, kézzel sodort, aminél finomabbat nem találsz sehol. Igazi nagyanyóféle. 
Hányan leszünk? - kérdezősködött immár Zsű.
Veled együtt nyolcan, mert jön még Ádám húga is. De inkább több legyen a kaja, mint kevesebb. 

Az összesen négy marék tészta, és még egy. - Nagymamám így tanította. Fejenként fél maréknyi, és még egy. Legyen fél kiló a csiga, az bőven elég lesz. Nagymamám sem spórolt vele soha.  Ő tényleg egy valódi Angyal volt. Kell hozzá még 1 kiló vegyes leveszöldség, csomagoltat kapsz a boltban. Na meg két tyúk. Ne vegyél öreget, bár a legjobb levest abból lehet főzni. Az öreg tyúkot viszont nem tudod kirántani.
Pedig azt is kellene csinálni. A rántott hús is nagyon finom. Kettőt egy csapásra. A főtt húsból ráadásul hamarabb elkészül. Ahhoz még köret sem szükséges, elég mellé egy könnyű saláta.  
Szét tudod darabolni? De a legegyszerűbb az lesz, ha megkéred a hentest. A marhahúsból is kell vagy három kiló. Annyi bőven elég lesz. Még sok is. A múltkor, akinél vettük a Frédi szeletet,  a barátom, a hentes a plázában, megcsinálja neked szívesen. A marhahúst is feldarabolja. Abból lábszárat, vagy nyakat vegyél. De ezt már a hentes is fogja tudni. Hagymából meg 70 deka kell. Én mindig legalább negyedrésznyi hagymát használok a pörköltbe, mert az adja meg a szaftját. Úgy az igazi a pörkölt. Jó szaftosan!
Bőven lesz mit enni egész nap. A sütin meg majd gondolkozunk még, de azt hiszem, már ki is találtam. - sorolta Zsű, és így a lányok, már a részleteket is megbeszélték. 
Vica nyugodtan tért haza, és elhatározta, hogy megint mindent leír, nehogy véletlenül valamit elfelejtsen. De először körülnézett a neten, talál-e jó recepteket. És talált is, a már megszokott helyen.

Aztán eljött a nagy nap is, és Vica korán kelt. A levesnek idő kell. Nem öregek a tyúkok, de lassan kell főzni őket, mert úgy a legfinomabb. Igazi esszencia lesz így belőlük. Zsű pedig megígérte, hogy átjön segíteni, de minél kevesebb munkával akarta terhelni barátnőjét Vica. Lesz neki így is feladata bőven. 

Míg fő a leves, előkészíti a pörit - gondolta, és addig megjön Zsű is, aki majd segít a sütit megcsinálni. Már mindent megvett hét közben, csak meg kell főzni az ebédet. Na és a süti! Azt még sohasem csinált, de itt lesz a legnagyobb segítsége, aki megígérte, hogy leveszi a gondot a válláról. Így nyugodtan nézett az ünnepi lakoma elé. Előkereste a recepteket, és ki is nyomtatta őket. Ezek biztosan jók lesznek. Ha a lakodalomban így csinálják, akkor biztosan a családnak is ízleni fog. Feltette tehát Vica a tyúkhúslevest, a következő módon. 

Békési lakodalmas tyúkhúsleves, csigatésztával.



Hozzávalók:


2 tyúk, 
1 kg. vegyes leveszöldség (sárgarépa, gyökér, zeller, karalábé, hagyma, petrezselyem zöld, zellerzöld)
1 lestyán levél,
50 dkg. 8 tojásos csigatészta, 
só, 
néhány szem bors.







Elkészítés: 

A tyúkokat feldaraboljuk, jól átmossuk, majd hideg vízben feltesszük főzni. Ennek a mennyiségnek 16 literes fazék kell! 1 kanál sót, 1 kiskanál szemes borsot adunk hozzá, és lassú tűzön legalább két óra hosszát főzzük úgy, hogy a leveslé épp csak gyöngyözzön. A jó tyúkleves titka a hosszú főzés. Lakodalmakban sokszor 4 órán keresztül is fő a tyúkleves üstökben. A habját, ha kell leszedjük  időnként.
 Több módon járhatunk el! Az egyik az, ha hosszabb főzés után kivesszük a húsokat, majd a megtisztított, feldarabolt zöldségféléket a zöld fűszerekkel együtt hozzáadjuk a leves esszenciához. A hagymát egészben hagyjuk. Mikor a zöldségek megfőttek leszűrjük, és azonnal jeges vízbe szedjük ki őket, hogy leálljon a főzés, és ne puhuljanak tovább.
Pár pillanatig hagyjuk csak a jeges vízben, hogy ne hűljenek ki a tálalásig. A házi csigatésztát belefőzhetjük a leveslébe, de sok helyen külön, sós vízben megfőzik, és külön teszik az asztalra főtt húst, a zöldségeket, és a leveslét, sok esetben külön a csigatésztát is. A levesbe többnyire csak az aprólék, és a far-hát kerül bele.


A mellehúsát, és a combot nem mindig rakják az asztalra, mert békési szokás szerint a darált melle húsból paradicsomos húsgombócot, vagy fasírtot, a combokból, szárnyakból pedig sült, vagy rántott húst készítenek az éjfél előtti újabb tálaláshoz. 

Míg a leves főtt, eszébe jutott, hogy milyen jó is ez az internet. Szinte minden megtalálható rajta, amire kíváncsi. Nemrég tudta meg, hogy Kezdők Konyhája néven is van külön oldal, ahol egyszerű receptekről, eljárásokról olvashat.

Közben megérkezett Zsű, és Ádám is leült krumplit pucolni. 
Isztok valamit lányok? - kérdezte Ádám. Úgy jobban halad a munka. Én nem kérek csak mentes vizet. - mondta Zsű, és szerintem Vicának is jó lesz egyenlőre az. Majd ha mindennel készen leszünk, akkor igen. Első a munka, ahhoz pedig tiszta fej kell. Te viszont igyál nyugodtan egy sört, ha jól esik. Csak vigyázz a kezedre, el ne vágd! Vica közben lemerte a leves habját, és megszurkálta a húsokat. Kell neki még kicsit főnie. Megkóstolom jó?  
Így is kell!  Ilyenkor már lehet érezni az ízét is. Te! Nem sós ez egy picit? Most mi legyen? Nem annyira vészes, de tegyünk bele két nagy szem krumplit. Az felszívja a só nagy részét. 
Hogy Te miket nem tudsz? Tudtam, hogy nagyon sokat fogok tanulni tőled! - köszönte meg Vica. Jó fej vagy!
Tegyük fel a pörköltet is! Annak is kell legalább két óra. Ha meg feltettük főni, akikor megcsináljuk a sütit is. A pörkölt receptjét is kinyomtattam. Kéred? Köszi nem, nekem már megy az fejből is. - mondta Zsű. Én így szoktam csinálni. Készítünk mellé tarhonyát is, mert van, aki azzal szereti.

Hozzávalók:

3 kg. marhalábszár
70 dkg. hagyma,
2 kanál zsír,
5 db. zöldpaprika,
3 db. nagyobb paradicsom meghámozva,
1 kiskanál köménymag, (esetleg őrölt kömény)
1 kiskanál őrölt bors,
só,
3 kanál házi őrölt pirospaprika,
1 pohár  vörösbor, (2 dl.)
1 liter víz.



Elkészítése: A megtisztított felcsíkozott hagymát 2 kanál zsíron, erős tűzön megpirítom, majd ha szükséges, egy löttyintésnyi borral meglazítom. Megszórom köménymaggal, amivel addig pirítom együtt, míg a kömény kipattog, de nem ég meg. Hozzáadom a feldarabolt húst. Addig pirítom kevergetés mellett, míg a hús külső, fehér burkot nem kap, és kicsit megpörkölődik. Eközben a hús kissé kiengedi saját levét is. Kicsit megsózom. 
Felöntöm annyi vízzel, hogy éppen ne lepje el, és beledarabolok 4 - 5 zöldpaprikát. 3 nagyobb paradicsomot is beleteszek de azoknak előbb a csumáját kivágom, majd kereszt  alakban vágást csinálok rajtuk. Belenyomom őket a forró lébe. Amikor a paradicsomok héja megráncosodott, kiveszem azokat a fazékból, kicsit hűtök rajtuk, majd a héját könnyen le lehet húzni róluk. Ez azért hasznos, mert a paradicsomok héja nem fő szét, és még megemészteni sem lehet.  Ezek után visszatesszük főni.

Az őrölt paprika eddig nem került a pörköltbe, azt csak a legvégén fogjuk hozzákeverni, de kevés vörösborban feloldjuk előbb.
Jó két óra kell a főzéshez. De ezt is érdemes megkóstolni többször!





Ádám pedig közben megtisztította a 2 és fél kiló krumplit, valamint hasábokra is vágta. Ennyi elég lesz a mai ebédhez. A pörköltből pedig
 jócskán fog maradni, de az sokáig eláll hűtőben, vagy le is fagyaszthatjuk, ha akarjuk. De nem fog maradni, mert elcsomagoljuk a családnak. Egész nap itt lesznek, el fognak fáradni, holnap ne kelljen főzni otthon senkinek. Itt meg van bőven mit enni. - mondta immár Ádám. 
Nagyon szépen haladunk lányok! Ügyesek vagytok. Én gyorsan elszaladok a virágokért, a sarokra. Rám már úgysincs itt szükségetek.
Rendeltem négy csokrot. Egyet Anyunak, egyet a tiednek, egyet a húgomnak, és már el is felejtettem kié lesz a negyedik. De az lesz a legszebb!

Közben a levesben is megfőtt a hús, és már a pörkölt is kezdett alakulni. Kicsit később, feltesszük a krumplit is főni a köretnek. Közben leszűrjük a levest, és belefőzzük a csigát a lébe. Hoztam fél kilót, annyi biztosan elég lesz, még sok is! Tegyünk bele bőven, mert mindenki így szereti nálunk. 
Ezt már én magam is meg tudom csinálni, de elkezdhetnéd a sütit is. Én meg majd kukucskálok. Süteményt, még sohasem csináltam. Majd megtanítasz rá. Jó?
Akkor tegyük fel a koronát a napra! Csináljuk meg a sütit Vica!
Kitaláltam, szeretetmuffint fogunk sütni. Illik az ünnephez is! Nagyon könnyen elkészíthető, ha van egy jó alaprecepted hozzá. Mindent hoztam hozzá, na meg már felírtam, miket vegyél meg. Nekem is van egy muffinformám, neked pedig ezt adom most barátságunk jeléül ajándékba. Ez emlékeztetni fog mindig rám, a barátnődre. Jajj de jó! Köszönöm szépen! Imádlak! Akkor már egyedül is meg fogom tudni csinálni. Nem mintha nem örülnék nagyon amikor itt vagy, de nem zavarhatlak mindig, bármilyen apróság miatt.
Megcsináljuk gyorsan, és csak kicsit változtatunk az alaprecepten. A muffinokban az a jó, hogy kis változtatásokkal, szinte a végtelenségig tudod variálni, és mindig biztos a végeredmény. Nem is egy, hanem most kétfélét fogunk készíteni! Az egyik  joghurtos, kandírozott gyümölcsökkel, a másik meggyes - diós lesz. Legközelebb, már egyedül is boldogulsz velük! Tudom, hogy van fantáziád, és biztosan jókat tudsz csinálni, egyedül is. A sütőformád már megvan hozzá.

Szeretetmuffin kandírozott gyümölcsökkel:

Hozzávalók:


100 g. vaj,
150 g. cukor, 
3 tojás,
220 g. liszt, 
1/2 cs. sütőpor,

2 kávéskanál muffin fűszerkeverék,
200 g. mediterrán aszalt gyümölcs keverék,

(mazsola, kandírozott narancs, és citromhéj, aszalt ribizli keveréke) 
3 kanál joghurt.



A tojásokat összekeverjük a cukorral, majd a lágy vajat is hozzáadva, mixerrel simára keverjük. A sütőporral, és fűszerkeverékkel elvegyített lisztet apránként hozzáadagolva, csomómentesre keverjük. 3 kanál joghurtot is keverünk hozzá, majd mediterrán gyümölcs mixet is belekeverjük. A tésztát, egyenlő mennyiségű adagokban elosztjuk a papírformákban.
180 fokra előmelegített sütőben kb. 30 perc alatt megsütjük. Amikor megsült, tűpróbával ellenőrizzük.

A muffinok tetejét ízlés szerint díszítjük.







Meggyes - diós muffin: 



24 db. muffinhoz:
200 g. vaj,
200 g. cukor,

4 ek. kakaó, 
5 tojás,
350 g. liszt, 
1 cs. sütőpor,
150 g. dió,

1/2 üveg magozott meggybefőtt.
A tojásokat összekeverjük a cukorral, a lágy vajjal, majd mixerrel simára keverjük. A sütőporral kevert lisztet apránként hozzáadva, a kakaóval együtt csomómentesre keverjük. Belekeverjük a magozott, lecsöpögtetett  meggyet, valamint a darabolt diót is. A tésztát, egyenlő mennyiségű adagokban elosztjuk a papírkapszlikban.
180 fokra előmelegített sütőben kb. 30 perc alatt megsütjük. Tűpróbával ellenőrizzük, megsült-e.





Még megdíszítjük, és készen is vagyunk!
Ugye milyen könnyű volt? Ha legközelebb valami gyors édességhez lesz kedved, már tudni fogod, hogyan láss neki.  
Jajj de gyönyörűek lettek! Tudtam, hogy nem csinálhatsz csúnyát, de erre azért álmomban sem számítottam. Már jöhetnek akár a vendégek is! Biztosan nem vallok szégyent semmivel!








Ádám közben hazaért, de nem négy, hanem öt csokor virággal. Micsoda illatok?! -ámuldozott. 
Ez a tied Zsű, és köszönöm, hogy annyit segítettél az én drágámnak! Nagyon sokat tanult tőled! Szívből örülök, hogy ilyen jó csajt, tökéletes barátnőt, egy valódi Angyalt talált magának!

Valamit azért megkérdeznék, ha nem haragszol. Miért vagy Te Zsű?

Tudod, nekem is van Anyukám, és amikor kicsi voltam, Dudukámnak becézett. Később, már az Angyalképzőben csak Zsűnek hívtak a többiek. Régen volt nagyon!  Sok igazi barátom volt. Fiúk is voltak köztük, mert velük mindenről lehetett beszélni. Néha kötetlenebbül, mint a lányokkal. Volt köztük egy, akivel mindent megoszthattam. Sok közös emlékünk van, és sokat gondolunk egymásra! Érzem, hogy Ő is rám. Mi nem szerelmeskedtünk soha, mert olyat az angyalok nem szoktak tenni. De a barátság nem is erről szól. Az örökké tart! Tudom, érzem, hogy hiányzok neki. Szerencsére mi nem öregszünk. Ezért tudok most segíteni nektek. Ezt pedig nagyon szívesen teszem! 
Örülök azért, hogy rákérdeztél! Mi csak kicsivel vagyunk másabbak, mint Ti. Mi is érző szívvel vagyunk teremtve. Nem járunk állandóan kibontott szárnyakkal, de külsőleg hasonlítunk Rátok, halandókra. Vannak köztünk olyanok is, akik leléptek a helyes útról, de legtöbben, nem gonoszkodunk. 
A segítés a feladatunk. Ezért vagyok most is itt. Valószínű, egyre sűrűbben fogunk találkozni. Ti vagytok számomra most a "Feladat." Lehettek akár több száz kilométerre is tőlem, Rajtatok fogom tartani a szememet! Megszerettem mindkettőtöket! Őrizni foglak benneteket!






Különleges nap a mai, tehát hoztam nektek egy szerény ajándékot. Nem megfogható, de megígérem, ma be fogom aranyozni a ünnepeteket! Úgy nézhet ki külsőleg, mint egy üres doboz, de tele van szeretettel! Nyissátok ki időnként, és vegyetek ki belőle annyit, amennyire éppen szükségetek van. Ez az én ajándékom. Az ajándékokhoz pedig nagyon értek! 
Angyal vagyok nemde? 
Szeressétek egymást nagyon,
de ne csak az ünnepen! 
A többiről, majd én gondoskodok! 
Évi, Ádám, legyetek nagyon boldogok!






Kedves Olvasóim! Kicsit hosszabbra sikerült gasztronovellám, mint máskor, de nagyon élveztem az írást. Nekem elhihetitek! Már olvastátok, így biztosan megértitek miért! Magam is elérzékenyültem néha kicsit munkám közben, de nagyon jól esett!
Mindannyiótoknak, Békés, Boldog Ünnepeket kívánok! Köszönöm, hogy velem együtt ünnepeltek!


Külön köszönetet mondok Asszonypajtinak, aki az ételek többségét elkészítette, és aki nélkül nem születhetett volna meg ez az írás!
Ha pedig esetleg e sorok írójára is kíváncsi valaki, csináltam életemről egy kisfilmet, amit ide kattintva megnézhetsz.

                                                            Hajdu István László
                                                            (Gasztropajti)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése