2015. augusztus 24., hétfő

Muszaka hamiskásan.


Úgy tűnik, arab, balkáni hétvégét tartottunk. Tegnap piláf főtt konyhánkban, de jó étvágyú a család, és elfogyott. Mára nejem volt az ötletgazda, és mikor megkérdtem mi lesz az ebéd, kibökte: muszaka. Ettem már hamisítatlan muszakát is, de ez más volt. Sokban különbözött az eredetitől, kicsit elütött minden létező szabályszerűségtől, de a mienk volt. Ez a lényeg! Ráadásul sokkal finomabb volt, mint az a bizonyos "Magyar narancs"
Az  eredeti muszaka ugyebár Görög egytálétel (lenne). Elvileg! Padlizsánnal készül(ne), darált bárányhússal, lényegesen kevesebb krumplival, mint ahogy nálunk készült. De a mi konyhánk híres, hírhedt arról, hogy valamiért, nálunk minden átalakul. Így történt most is. 
Mivel még mindig rehabilitálom magam, a főszakács Első Feleségem volt, aki minden bizonnyal az utolsó is a sorban. Nem társalogtunk sokat a munkavégzés közben, mert az ételkészítés ugye felelősség. Én viszont figyeltem. Régen eljutottam már arra a szintre, hogy a  feldolgozott alapanyagokból látom mi készül, hogyan, és nem kell jegyzetelnem ahhoz sem, hogy fejben összeállítsam a receptet, a pontos elkészítési módot. Így történt most is! A hamiskás muszaka hozzávalói:


1 kg. darált sertéslapocka,  (máris megszakítom a felsorolást! Hazudhatnám azt is, hogy darált bárányból készült, mert láttam már ilyet!)
1 nagyobb padlizsán,
2,5 kg. krumpli,
3 szál sárgarépa,
2 fej hagyma,
5 gerezd fokhagyma, 
2 db. lecsópaprika, 
1/2 kg. paradicsom,
só, frissen őrölt bors, 
1 kisebb csilipaprika mag nélkül,
3 kanál paradicsompüré, 
1 csokor petrezselyem,
1 kávéskanál kurkuma,
400 g. tejföl,
3 tojás,
3 kanál liszt, 
kevés étolaj.

Elkészítés:  Az apróra vágott hagymát kevés olajon megpirítjuk, hozzányomjuk (fokhagymanyomóval) a fokhagyma gerezdeket.
Enyhén megsózzuk, hozzáadjuk a darált húst, majd a hús fehéredéséig együtt pirítjuk. Az apróra darabolt paprikát, paradicsomot is a fazékba tesszük, rákanalazzuk a paradicsompürét, és fedő alatt rövid ideig főzzük. Közben megtisztítjuk a krumplit, és kockákra vágjuk. A padlizsánt felkarikázzuk. A fazékban összekeverjük a krumplit a húsos raguval, majd nagyobb tepsibe, vagy sütőtálba terítjük. A tál aljára a padlizsán szeleteket sorjázzuk.
Fólia alatt fél óráig sütjük.
A tejfölt tojással, liszttel elkeverjük, és a fóliától megszabadított krumplival kevert ragu tetejére simítjuk. Újabb fél óráig sütjük ezúttal fólia nélkül. Ezalatt a tejföl látványos kérget képez a muszaka tetején. Tanácsos kicsit várni a tálalással, mert ha hűl, szebben szeletelhető, így látványosabban tálalható muszakánk.




Nagyon úgy tűnik mintha a hosszú hétvégén a Közel-Kelet, és a Balkán ételei vitték volna a prímet konyhánkban. Egyszerűen a véletlen szülte a helyzetet. Nekem jót tett, mert bár sajnos még egy darabig nem tudok annyit segíteni Páromnak, mint szeretném, de ez is sokat jelent, hogy írhatok arról amit a legjobban szeretek. Igen! Szeretek beszélni, és főleg írni az ételekről. A kezem szerencsére visszanyerte majdnem a régi állapotát, és az enyhe agyi infarktus okozta remegés, bénaság szinte maradéktalanul elmúlt. Agyamat is tornásztathattam, mert azért lehetőségeimhez mérten én is kivehettem részemet a konyhai munkálatokból. És még egy, amit sokáig nem tudtam csinálni egyedül! Fényképeztem. Nem annyit mint régebben, de nem lőttem tököket! A fotók feldolgozása is teljes embert, gyakorlatot kíván. Ez is sokat lendít állapotomon.
Nem mellékes, de ráadásul finom ételek készültek konyhánkban az én közreműködésemmel. Majdnem úgy, mint régen. Ez a muszakának elnevezett  húsos egytál pedig nagyon finom volt. Legalább annyira, mint a tegnapi piláf. Ráadásul nem is volt kicsi, csúnya, mint az a bizonyos "Magyar narancs", és a mienk volt!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése