2015. augusztus 23., vasárnap

Csirkemájas piláf.


Az ötlet kivételesen az enyém volt, mert mostanában sokat jár az agyam látszólag mellékesnek tűnő dolgokon. Elvétve azért hasznos ötletek is jutnak eszembe. Emlékeztem rá, hogy a múltkor milyen finom piláfot csináltunk Párommal, és mivel agyam másik fele a csirkemájjal, mint alapanyaggal volt elfoglalva, a kettőt gyorsan összekapcsoltam. Megszületett tehát, a csirkemájas piláf ötlete. Az is lehet, hogy valahol találkoztam már vele. Szégyen, nem szégyen, arra is kellett gondolnom, hogy szűk a pénztárcánk valamiért mostanában, de keresve sem találhattam volna olcsóbb, finomabb, laktató ételt. A megvalósítás objektív okok miatt nagyobb részben az Asszonypajtira hárult, de remek háziasszony, bizonyos szempontból sokkal remekebb mint én, és ráadásul tényleg valódi háziasszony. - Egy kis kitérő: Néhány hete megnyertem a hónap háziasszonya címet, ami azért röhejes, mert asszonynak sem nem vagyok elég mutatós, sem pedig elég csinos, nőiességre utaló jeleknek is szűkében vagyok! - Ezek mellett még gyógyulófélben vagyok, így a munkában sokat nem tudtam segíteni. Pedig nagyon szeretném, és már alig várom! Nagy haladás, hogy végig fotóztam az elkészítés menetét, azért sokkal szerényebb mértékben, mint azt más esetben megszoktam. Csak ne szédülnék még annyira!
Mivel nejem rendkívül jártas a piláf elkészítésében, (nem ez volt neki az első, de valószínűleg nem is az utolsó) csupán az ízesítésben konzultáltunk. Tisztán emlékszem, hogy kakukkfüvet javasoltam hozzá, erre visszatért a kertből két szép ág majoránnával. Sebaj! Mondtam, mert májjal készítettük a piláfot, és a máj nagyon elbírja a majoránnát is, így belefőztük az egyik ágat, amit a végén kiemeltünk az elkészült ételből.
A piláf készítéséhez nincs szükség hosszú előkészületekre. Aki még soha nem csinált hasonlót, vágjon bele nyugodtan, nem fog csalódni. Sem az állagában, az ízében pedig végképp nem! És mivel a piláf eredetileg Török - Arab étel, bizonyos törvényszerűségeket mi sem szegünk meg soha.
A muszlim konyha nem használ sertéshúst, sem alkohol tartalmú italokat, így ezeket mellőznünk kell a főzés során. Még én is korlátoztam az egy főre eső fröccsfogyasztásomat. De jól boldogulunk ezek nélkül is. Az étel fűszerezése is szokatlan, a magyar gyomor számára. De nagyon finom. Tény, hogy konyhámban mások számára szokatlan fűszerek is rendelkezésemre állnak, és nem kell sorban állnom a sarki csemegében kevés kurkumáért, vagy más keleti fűszerért. De most a kurkuma mellett, csupa ismert alkotórészt használtunk. Olvassátok el magatok is, és győződjetek meg róla.


Hozzávalók 8 főre :


1 kg. csirkemáj,
3 db. sárgarépa,

1/2 zeller, 
2 db. lecsópaprika, 
5 db. paradicsom, 
3 evőkanál paradicsomszósz,
2 db. hagyma, 
3 gerezd fokhagyma, 
2 bögre rizs,

kevés só, 
kevés őrölt bors, 
1 kisebb csilipaprika,

1 csapott evőkanál kurkuma,
1 ág majoránna, (vagy 1/2 kávés kanál szárított) 
2 - 3 dl. zöldség alaplé,
1 evőkanál étolaj.



A sárgarépát felkarikázzuk, a hagymát apróra daraboljuk. A paprikát, és a paradicsomot, kisebb kockákra vágjuk, a zellert lereszeljük.
A hagymát kevés olajon megfonnyasztjuk, hozzátesszük a répát, a zellert, a paradicsomot, a paprikát, a paradicsomszószt, a szétnyomott fokhagymát, enyhén megsózzuk, borsot őrlünk rá, majd felöntjük az alaplével. (az alaplé helyet víz is használható) 2 bögre rizst öntünk bele, megszórjuk kurkumával, hozzátesszük a majoránnát, a felszeletelt csilipaprikát, (ha nem szeretnénk nagyon csípősre, előtte magozzuk ki) majd fedő alatt addig főzzük míg a rizs magába szívja a lé nagy részét. Ezután adjuk hozzá a megmosott csirkemájat, és főzzük addig, míg a májat megszúrva már nem szivárog belőle rózsaszín lé. A majoránna ágat a tálalás előtt emeljük ki.




Aki kevés konyhai gyakorlattal is rendelkezik, könnyen rájöhet, hogy nem kell hosszú idő az elkészítéshez. Az is nyilvánvaló, hogy különösebb jártasság sem kell a főzéshez. 
Tehát csekély költségű, finom, gyors étel született ismét egy jó ötlet nyomán. Csak ne fogyna el olyan gyorsan!
Azért kicsit számoltam is. Az ételben, ami a négy fős családnak bőven elég volt ebédre, és vacsorára, a legnagyobb beruházást a 2 db. 500 grammos fagyasztott csirkemáj jelentette. Úgy érzem könnyű felmérni a költségeket. Ha valami olcsó, ez az volt!





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése