2015. július 5., vasárnap

Kapros vegyes saláta.


A nyár a saláták ideje, és szinte minden kezem ügyébe eső zöldségféléből képes vagyok finom salátákat készíteni, melyeket aztán jó étvággyal el is fogyasztok. Nem szándékosan, de olykor - más elfoglaltságaim miatt - képes vagyok elfelejtkezni az étkezésekről, hiszen a salátákkal jól lakok addigra, mire a kaja eszembe jutna. Ennek van haszna is, hiszen a saláták kevés tápanyagot, viszont sok rostot, vitamint tartalmaznak, így nyáron soha nem szedek magamra felesleges kilókat. Inkább az ellenkezője történik, hiszen szinte mindig több kilóval kevesebb vagyok a mérlegre állva nyár végén, mint nyár elején. Ha úgy tetszik tehát fogyókúrás receptet olvashattok, ami minden erőlködés nélkül garantált eredményt produkál. Pedig nekem nincs is szükségem rá!


Ezt a marhapörköltet készítettem most.
Rendhagyó módon képregényszerűen számoltam
be róla, ami itt olvasható
Hétvégén rendkívüli főzőcskézést rendeztünk, hiszen Áron fiam diplomaosztójára bográcsos marhalábszár - pörköltet csináltam, és mivel a nagy melegben jól esett mellé, bőséges mennyiségű saláta is készült, mintegy 6 (hat) kilónyi. El is fogyott! Mára még egy szerény adag maradt belőle, amit lefényképeztem ismét. Tény, hogy frissen fotózva valamivel szebben mutatott, hiszen a zöldségek vágási felületei tisztábbak, élesebbek voltak, de az íze mindenért kárpótolt! Egy napos érlelődést követően sokkal finomabbak, komplexebbek lettek az ízek, egymással jóindulatúan keveredtek. A kapor, és a fokhagyma íze mindenhol érvényesült, de nem volt hivalkodó, valamint a még mindig roppanós zöldségfélék a már bőségesebb lében, a vegyes, összeérett ízekkel körbevéve, igazi hűs finomságként hatottak rám olyannyira, hogy ezzel megint jól is laktam.

Ha már így körülírtam a salátát, illik nem csak méltatni, hanem le is írni hogyan készült, hiszen bizonyára mások is kedvet kaptak hozzá, esetleg meg is szeretnék kóstolni. Nekik készült a következő recept:


Hozzávalók:

2 kg. uborka, 
1,5 kg. lecsópaprika, 
1,5 kg. paradicsom, 
1 csomó új lilahagyma, (kb. 1 kg. újhagymával helyettesíthető)
8 gerezd fokhagyma,
1 kisebb csokor friss kapor,
1 kanál só, 
2 kanál almaecet,
1 csapott kanál szorbit (vagy cukor)
3 kanál extra szűz olíva olaj.

Minden hozzávalót ízlés szerinti, de lehetőleg kisebb darabokra felvágtam. A paradicsomokat 8 részre, a paprikát negyedelt karikákra, az új lila hagymákat szintén, az uborkákat pedig félbe, majd három részre vágtam, és feldaraboltam így. Egy nagy keverőtálba először a lila hagymát vágtam, majd 1 kanál sóval meghintettem, jól összeforgattam, és fél óráig hagytam állni. Ezalatt rászeleteltem a paprikát, majd ismét összekevertem. Erre kerültek az uborkadarabok, majd az egészet elkevertem 2 kanálnyi almaecettel, és 2 kanál olíva olajjal. Egyenletesen megszórtam kevés szorbittal, majd elkevertem a nagyon apróra vágott kaporlevelekkel, melyeknek a szárait előtte eltávolítottam, és a fokhagymaolajjal, amit a következő módon készítettem. A feldarabolt fokhagymát annyi olajjal kisebb edényben megöntöttem, hogy éppen ellepje. Fél órás ázás után a tört fokhagymából kioldódott illóanyaga, és az így keletkezett fokhagymaolajat kevertem a salátához. (a megmaradt fokhagymát másnap a marhapörkölthöz használtam el, de a fokhagymaolaj helyett megteszi 4 - 5 gerezd szétnyomott fokhagyma is! 
A feldarabolt paradicsomot külön edényben enyhén megsóztam, olíva olajjal megöntöttem, majd vigyázva, hogy ne törjön, a többi hozzávalóval elkevertem. 

Nem mindennapos mennyiségű saláta készült tehát, de elfogyott. Családom, és a vendégül látott szűkebb rokonság díjazta az ötletet, és az ötlet megvalósítását, a finom, bőséges salátát. Szerényen, de méltóan megünnepeltük fiam diplomáját, az ilyenkor megszokott bőséges ebéddel.
Azt a szerény mennyiséget pedig ami mára maradt, az előbb elpusztítottam. Azért van! Majd csinálok újat!





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése