2014. augusztus 1., péntek

Berényi krumplileves.



Nem én csináltam! Ez nem mentegetőzés, hiszen fordult már elő oldalamon, hogy olyan ételt írtam le, amit megkóstoltam, és a szubjektív élmény alapján írtam le a receptjét. Így történt most is. 
Szívből örülök neki, hogy környezetemben olyan fiatalok vannak, akiket érdekel a sütés - főzés tudománya. És nem csak érdekli őket, hanem tudásukat alkalmazzák is. Sokat fogok tanulni egy számomra, és főleg fiam számára kedves ifjú hölgytől, aki számtalanszor bizonyította már, hogy jó helyen van a konyhában. 
Néhány hete nejem vette kölcsön receptjét, tegnap este pedig én kaptam egy adagot, az általa készített berényi krumplilevesből. Miért berényi? Azért, mert nagymamájától való a recept, aki Mezőberényben él. Biztos vagyok benne, hogy hamarosan, más régi ételt is megtanulhatok tőle. 
Egy ideje rendelkezek azzal a képességgel, hogy kóstolás után el tudok készíteni egy ételt. Most is megkóstoltam, és elemeztem, most pedig leírom a receptjét. Természetes, hogy készítőjével egyeztettem, és lektoráltattam is a receptet. Pontos leírás következik tehát, de ezúttal a tőlem megszokott fázisképek nélkül, hiszen nem voltam ott elkészültekor.



Hozzávalók 4 személyre:
1/2 kg krumpli,
1 nagyobb sárgarépa,
1/2 szál füstölt házikolbász,
8 db tojás,
kevés só,
kevés ecet,
csipet őrölt bors,
néhány babérlevél,
1 pohár (125 g.) tejföl.


A megtisztított  krumplit kisebb kockákra, a sárgarépát karikákra vágjuk. Enyhén sós, ecetes vízben feltesszük főni, néhány babérlevéllel együtt. (az ecet elhagyható, van aki nem szereti ecetesen) Rövid főzés után belekerül a karikára vágott házikolbász, ki - ki ízlése szerint enyhén, vagy erősebben csípős. Mezőberény környékén a csípősebbet szeretik jobban tapasztalatom szerint. Apróra vágott, vagy szárított petrezselyem zöld, és buggyantott tojás is kerül a levesbe a következő módon: kisebb merőkanálba ütjük bele a tojást, majd a forró levesbe süllyesszük. Akkor engedjük teljesen bele, amikor a fehérje megszilárdult. Ha úgy szeretnénk, hogy a tojás sárgája folyós maradjon, akkor ne a levesben, hanem külön, forró vízben végezzük el a "buggyantást", majd a kész tojást azonnal tegyük hideg vízbe, hogy ne szilárduljon meg a sárgája. Ebben az esetben, tálalásnál mindenkinek, kínáljuk külön a buggyantott tojásokat. Személyenként, minimum kettővel számoljunk. 
A levest, a legvégén tejföllel, vagy tejszínnel elkeverjük, így adva meg végleges ízét, állagát.

Mivel nekem nagyon ízlett a kóstoló, bízom benne, mások érdeklődésére is számíthat a recept. Köszönet érte Julie nagymamájának, valamint neki is, hogy meglepett egy adaggal.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése