2015. október 11., vasárnap

Káposztasaláták.

Megint vétkeztem! Ha nem kért volna meg egy barátom, ugyan adjak már neki egy kitűnő káposztasaláta receptet, talán el is felejtkeztem volna róla. Arról is, hogy a káposzta három legkedveltebb alapanyagaim közt van. Az eltelt évek alatt, pedig több finom káposztasalátát is készítettem már családom, és magam nagy örömére. Barátom, kapott két gyönyörű fej káposztát, és hirtelen tőlem kért tanácsot elkészítésükre. Én meg szívesen segítek. Most, és mindig. Más receptek mellett káposztasaláták is érdekelték, abban meg profi vagyok!
A véletlen, na meg persze a káposztaszezon úgy hozta, hogy barátomnak éppen most volt szüksége a receptekre. Nekem, meg sokat segített, hiszen rá lettem kényszerítve, hogy felidézzem emlékeimet, meg előkeressem a fotókat. Emlékezetből összedobtam neki több régebbi káposztasalátám receptjét is, mert blogjaim közt nem találtam őket. Hogy is találtam volna, hiszen eddig még nem örökítettem meg őket. Nem volt nehéz leírni egyiket sem, mert mind be vannak mélyen ágyazva az agyamba. Gyorsan elküldtem tehát üzenetben az összetákolt recepteket, (amiket azért most is büszkén vállalok) de ismét rájöttem, mint már oly sokszor, ezek biza másokat is érdekelhetnek. Ezért jöjjön néhány káposztasaláta receptem, nem időrendi, sem nem finomsági sorrendben.

Ismert, kedvelt káposztasaláta a Coleslaw saláta, amit KFC salátaként is ismerhetünk.

Hozzávalók:

1/2 fej káposzta,
2 közepes sárgarépa,
1 kanál szorbit (cukorpótló)
kiskanál só,
kevés frissen őrölt bors,
kevés csombor, (borsikafű)
kevés morzsolt petrezselyem,
1 kanál almaecet, 
1 citrom leve.
esetleg kevés csilipehely



A káposztát legyalulom, vagy mint általában, vékony csíkokra szeletelem. A sárgarépát lereszelem. Mindkettőt külön edényben megsózom, a sárgarépát 2-3 percig meg is mikrózom. Együtt elkeverem őket a szárított fűszerekkel, az almaecettel, és ízlés szerinti mennyiségű szorbittal. (ehhez a mennyiséghez 1 kanálnyit teszek, de ez ízlés alapján változhat) Hűtőben érlelem fél napig, időnként átforgatva, újrakóstolva. Közvetlenül tálalás előtt keverem össze ízlés szerinti mennyiségű majonézzel, vagy külön edényben adom mellé, hogy mindenki saját maga keverhesse össze.

Az eredeti KFC-s salátát majonézzel elkeverve tálalják, én javaslom a majonéz külön hozzáadását, hogy mindenki ízlése szerinti mértékben vegyíthesse.

Rögtön egy újabb káposztasaláta következik, ami az előzőhöz képest csupán apró változtatásokat tartalmaz. Külön receptet nem írok hozzá, csak az apró különbségeket. Nem lesz sok!


Az eltérés az előzőhöz képest mindössze annyi, hogy kevés gyömbérporral, és csilipehellyel ízesítettem salátámat, valamint a tányérra tetem majonézt is. Ez már enyhe kínai beütéssel bír, a majonéz kivételével, és hasonlót szolgálnak fel egyes kínai gyors éttermekben. De ez is nagyban hajaz a coleslaw salátára.


Ezen az újabb képen szarvasgombás olívaolajjal ízesítettem a salátát, aminek rendkívül intenzív az íze, és az illata. Tehát csak néhány csepp szarvasgombás olaj került a salátára. Az olaj barátom ajándéka, amit ezúton is nagyon köszönök. Igazi ínyencség! Van egy újabb, az előzőekre nagyban hasonlító receptem is, melyben az előzőekhez képest mindössze csekély változtatást hajtottam végre. A következő képen ez látható. Az előzőek, és ez is tehát mind hasonló módon készültek.


A káposztát, és a zsülienre vágott répát leforráztam, az előzőekben olvasható receptben leírt módon öntöttem, fűszereztem, és kevés csíkozott lila hagymát kevertem a salátámba.


Ismerek olyat, aki az eddigieket külön-külön írta volna le, hogy minél több receptet tudhasson magáénak. De az nem én vagyok! Nálam nem a mennyiség, hanem a minőség  a fontos, és ez ars poeticám. Csak arról írok, amit elkészítettem, nem azért készítek ételeket, hogy írjak róluk. Még ha néha kicsit el is felejtkezek valamelyikről. De a képítőm nálam van, és ezeknek a fotói is ott sorakoznak óriási archívumomban.
Ezért, még folytatom a sort. Milyen jó, hogy utánajártam elfelejtett receptjeimnek, mert egész arzenálnyit találtam. Köztük ezt is:

Káposztás virslisaláta.

Hozzávalók:

1/2 fej káposzta,
1/2 kg virsli,
1 nagy fej hagyma,
kevés szárított kaporlevél,
kevés só, 
1 kanál almaecet,
1 kanál olíva olaj,
csilipehely ízlés szerint.



A káposztát felszeleteljük, vagy legyaluljuk. A vöröshagymát félkarikákra vágjuk.  Leforrázzuk a káposztát a hagymával együtt, és szűrőben lecsöpögtetjük. A virslit megfőzzük, majd kihűtjük, és felkarikázzuk. (én srégen szoktam vágni, mert úgy mutatósabb) A káposztás hagymát elkeverjük óvatosan a virslivel, majd kevés olíva olajjal, almaecettel, és kaporral. Összeforgatjuk, majd a tetejét ízlés szerint megszórjuk csilipehellyel. Utólag pár csepp olíva olajat is csorgathatunk rá. Nem fog ártani neki!

És bármennyire hihetetlen, még mindig van. Eötvös Gábor, a világhírű zenebohóc is minden elkobzott hangszer után újat húzott elő: Vaaan mááásik felkiáltással! Nekem is van még, új káposztasalátám. 
Talán a legegyszerűbb! A talán legjobban ismert, forrázott klasszikus káposztasaláta.

Hozzávalók:

1 fej káposzta,
1 nagy fej vöröshagyma,
2 kávéskanál  köménymag,
1 kávéskanál morzsolt csombor, (borsikafű)
1 kávéskanál szemes bors,
1 csapott kanál só,
1 kanál ecet,
1 kanál cukor, vagy édesítőszer (szorbit)



A káposztát felcsíkozzuk, vagy legyaluljuk. (én jobban kedvelem a szálasra vágott rusztikus csíkozott káposztát)
A vöröshagymát felkarikázzuk. Nagyobb fazékban vizet forralunk, beleszórunk kevés köménymagot, kevés szemes borsot, enyhén megsózzuk, majd amikor lobog a víz, beletesszük a felkarikázott hagymát, és a szálasra vágott káposztát. Nem főzzük! A forrázás után a vizet leöntjük róla. Hagyjuk, hogy meghűljön, és megöntjük ecettel, cukrot, vagy cukorpótlót (szorbitot) szórunk rá, majd kevés csomborral (borsikafű) átforgatjuk. A borsikafű puffadás csökkentő hatása miatt, javasolt minden káposztás, babos ételhez.


Van még egy saláta, ami néhány szót érdemel. Úgy érzem az előzőekben leírtakból kiderül, nem vagyok alkalmatlan egy jó káposztasaláta elkészítésére. Épp ezért, minden különösebb leírás nélkül mutatok egy sokadik salátát, ami lényegesen csípősebb az előzőeknél. Ennek az elkészítését már a fantáziátokra bízom. Vegyétek házi feladatnak! Jó munkát!

Ennyi talán elég mára! Köszönettel tartozom kedves barátomnak, aki kíváncsiskodott, és káposztasaláta recept után érdeklődött. Lehet, hogy még találok újat, esetleg újakat is. Ígérem, nem leszek olyan hanyag, mint voltam, és leírom azok receptjét is. 
Ha magamban tartom őket, azzal senki érdekeit nem szolgálom!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése