2015. október 18., vasárnap

Házi disznótoros, és májas-tüdős hurka.


Első önálló disznóvágásomba, egy véletlennek köszönhetően csöppentem bele. Kicsi gyerekkorom óta láttam, hogyan dolgoztak körülöttem a felnőttek, még segítettem is lehetőségeimhez mérten, mert szerettem csinálni, és érdekelt.

Egyszer aztán úgy adódott, hogy barátom meghívott hozzájuk disznót vágni. Vittem magammal Nagyapámtól örökölt, háborús szablyából köszörült böllérkésemet is, és igen helyesen tettem. Én voltam ugyanis (mint később kiderült) az, aki a férfiemberek közül, egyedül konyított valamit a disznóvágáshoz. Hamar megtaláltuk a közös hangot az aranyos Nagymamával, aki a női dolgok szakértője volt, tehát kitűnően húrozta a bélt, mosott, tisztított, sütött főzött, de ahhoz nem értett, ami sosem volt az Ő dolga. Tehát nem volt rálátása a férfiak teendőire. Mindezek ellenére zökkenőmentesen ment minden. Megszúrtam a disznót, majd szétbontottam, estére még a  hurka, kolbász, a disznósajt is be volt töltve, füstölésre előkészítve, töltött káposzta, pecsenyék, de még sült kolbász, hurka, valamint az egyéb nyalánkságok is az asztalra kerültek. Jól esett egómnak az aznap bezsebelt, rengeteg dicséret, az esti kártyázás közben! Túlestem a tűzkeresztségen is.


Aztán később megismerkedtem egy gyönyörű lánnyal. Népes családjukba, pont disznóvágáshoz közeli időpontban kerültem be, és azonnal próbára is tettek. Falun így volt szokás! A szerelem nagy úr, és ha be akarsz vágódni leendő rokonaidnál, ennek legbiztosabb módja, a hozzáértésed bebizonyítása. Későbbi feleségem nagyszülei, egyszerre három disznót vágtak. Egyet azonnal elfogyasztott a népes család, egy elment kóstolóba, egyet pedig feldolgoztak többnyire füstölt árunak. Már ismertem két velem egykorú rokont, (diszkósként benne voltam már a környék forgatagában) így rögtön karon fogtam őket, és kiválasztottam az egyik feláldozandó disznót. Mint később kiderült, hármónk közül is én értettem legjobban, a disznóvágáshoz. De rendkívül magabiztos voltam. A szerelem jót tesz az önbizalomnak is, és megnöveli az adrenalinszintet. Mindenre képes voltam.
A nálunk gyakorlottabbaknál is lényegesen gyorsabban, hibátlanul végeztünk a munkával.
Szétkaptam a disznót, feldolgoztuk, ráadásul nem engedtem, hogy onnantól kezdve más készítse a sajtot. Innentől, a szomszédok is, mind az én módszeremet követték. Egészben gyömöszöltem a bendőbe a főtt nyelvet, így felvágva nagyot mutatott a sajt. Jó belépő volt! A népes család, de főleg a Nagymama azonnal megkedvelt. Csak azért neheztelt, hogy Isten, szerinte nem látja a szakállamtól az orcámat!
Nejem mára (mert, hogy Ő volt egykoron az a gyönyörű lány, akinek a kegyeiért még erre is hajlandó voltam) kicsit érettebb lett, de szépségéből semmit nem veszített, viszont azóta számtalan disznóvágáson vagyunk túl. A régi recepteket őrizzük, azok alapján dolgozunk ma is.


Barátaim is hozzánk hasonlóan elkötelezett, főzést, hasukat szerető emberek, így nem meglepő, hogy amatőr, de amúgy szakértő csapatunk több alkalommal is az élmezőnyben végzett  különböző böllérversenyeken. Ezen kivételes alkalmak szórakozásként szolgálnak, mert egyre kevesebbet vesződünk a húsfeldolgozással. Gyulán viszont hagyománya van! Baráti körünkben is kitűnő, megbízható hentesek vannak, akik saját receptjeinkhez hasonlóan kínálják portékáikat, és minden más hentesárut, amihez éppen kedvünk támad. Időnként támad is!
Arról már írtam, hogyan készítettem a saját házikolbászomat. A másik finomságnak, a cigánykának is leírtam receptjét. A disznóvágások reggeli első ételéről, a hagymás vérről is tettem közzé már receptet. Töltött káposzta receptjeimnek se szeri, se száma. Nem lenne viszont teljes a disznótoros menü, a kolbásszal szerintem egyenértékű, májas-tüdős hurka, mint egyik fő attrakció nélkül. Tehát most egy pontos békés-megyei recept következik:






Hozzávalók:

1 db. sertés fej,

1 db. máj, 
1 tüdő, 
kevés szalonna nyesedék,
40 g. só, 
20 g. őrölt bors, 
40 g. szárított majoránna,
1 fej fokhagyma,
1 nagy fej vöröshagyma, 
0,5 kg rizs,
1 kanál őrölt pirospaprika.


A rizst előző nap meg szoktuk főzni. Ha a töltött káposztába is teszünk belőle, kalkuláljuk hozzá a többlet mennyiséget. (disznótorban így szokás) A fejet, a májat, a tüdőt, a szalonna nyesedéket lassú tűzön abáljuk meg fedő alatt, nagyobb kondérban. Közben nagyon apróra vágjuk a hagymát, szétnyomjuk a fokhagymát, majd kevés zsíron megfonnyasztjuk őket. 
Amikor a hurkába való húsok megfőttek, lefejtjük a fejhúst a csontról, a tüdőt, a májat csíkokra vágjuk. Ha disznósajtot is kívánunk csinálni, a szintén megabált szívet, fület, nyelvet, vesét, a fejhús egy részét tegyük félre erre a célra.
A hurkába valókat daráljuk le. Nagyobb edényben keverjük el  rizzsel, fűszerezzük meg ízlés szerint. (én minden esetben megkóstolom, és ha kell utána is fűszerezem) A hurkákat, a töltés után ismét megabáljuk, amikor enyhén veszít só, és bors tartalmából, tehát, ha az első kóstolásnál túlzottan fűszeresnek tűnik, ne keserítsen el bennünket! Amikor bekevertük, és megkóstoltuk a hurka töltelékét, a darálóra, vagy hurkatöltőre helyezzünk töltőcsövet, majd lazára engedve töltsük bele az előre elkészített, kimosott, beáztatott belekbe. A hurkák végeit összekötve, engedjük őket ismét az abálólébe, majd lecsöpögtetve, sima felületre terítsük őket használt, de tiszta abroszra, míg azok ki nem hűlnek. Sütéskor kevés zsíron, hústűvel, vagy villával körben megszurkálva süssük ki őket.




Ez tehát a hurkakészítés azon módja, ahogy felénk csinálják. Ha nem is akkora tudományt, mint az elkészítése, de a hurka sütése is igényel némi fortélyt. Mindenki azt szeretné, ha szép, nem szétrepedt hurkát-kolbászt rakhatna a vendégek elé az asztalra, mert ez is hozzátartozik az alapvető magyaros vendéglátáshoz. 

Nem mellékesen tehát megmutatom azt, hogy tegnap hogyan került a legutóbbi disznótoros asztalunkra. 
Krumpliágyon sült a hurka-kolbász, annak kiengedett, kisült zsírjában. 




Hozzávalók:

1 kg. házikolbász,
1 kg. tüdős-májas hurka,
2 kg. krumpli,
kevés só,
kevés víz.


A meghámozott, hasábokra vágott, nagyon enyhén megsózott krumpli, (a kolbász, és a hurka is sós, főként a kolbász) egy nagy porcelán tál, vagy vastag peremes tepsi aljára lett terítve, majd a kolbász, és a hurka el lett osztva a krumpliágyon úgy, hogy a lehető legközelebb legyenek egymáshoz. Hústűvel, vagy villával szurkáljuk meg, majd kevés vizet öntve alá tegyük 180°-os sütőbe. Más fűszerezést a krumpli nem igényel, hiszen a kisülő zsír biztosítja a köret csodás ízét. A hurka-kolbász hagyományos körete az így kisült fűszeres krumpli mellett a párolt káposzta, de egyszerűen savanyúsággal is tálalható.

Ez sem titok többet tehát. Csak azok őrzik meg receptjeiket, akiknek van valami vesztenivalójuk. A gyulai kolbász pontos receptje például ma is titkos. De én bátran le mertem írni már korábban is, környékünkön, tehát Gyulán hogyan készítik a finom házikolbászt, a cigánykát, a hagymás sült vért, és azt a töltött káposztát, amit szintén érdemes megkóstolni.






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése