2015. január 6., kedd

Gasztropajti toroskáposztája, kovászolt káposztával. (törölt receptem rekonstrukciója)



Néhai bográcsos blogoldalam talán legnépszerűbb receptje volt.
Egy meleg nyári napon, néhány napos tervezés után, ugyanis nagyon készültem rá. A hét elején káposztát kovászoltam, és mivel tartós jó idő volt a szombati főzésre, meg is ért a krumplival kovászolt káposztám. Így, hogy nem kenyeret használtam a kovászoláshoz, nem kellett kimosni, a káposztát, nem volt zavaros a leve, így abból is került a torosba. 
A 2012-es böllérnapon toros
főzése közben. Volt védőital is,
de nem ezért nyertünk.
A torost - mint neve is elárulja - disznótorban szokjuk készíteni. Máskor is lehet, mert szerencsére a hozzávalók az év minden szakaszában beszerezhetők a hentesnél. Ha nincs lehetőség káposztát kovászolni, ott a kitűnő hordós kápi, amit azért illik megkóstolni, és ha túl savanyúnak találjuk, akkor akár többször is átmosni.
A toros készítésében nagy spíler vagyok. A Gyulai Böllérnapokon csapatomban, a Tepertőkeverők társulatában, ez az én reszortom volt mindig. Kicsit az általam főzött torosnak is köszönhetően sokszor végeztünk az élen, vagy az élmezőnyben. Jól esett, mikor Benke Laci Bácsi külön kiemelte torosomat, többször is.




Mikor mindent előkészítettem, megtisztítottam, feldaraboltam, nekiálltam hűséges barátom, Kimi kutyám társaságában a főzéshez. Imád a körömben lenni, mert tudja, mindig leesik neki valami. A csont illatát pedig messziről megérzi, és tudja az neki jár. Szerintem nem is érti, mi emberek miért nem esszük meg a kaja legfinomabb részét, a csontot. Persze így őkelme jár jobban, mert több marad neki. Én úgy sem szeretem, csak a torost. 


Így készítettük:



Hozzávalók:




 
1 fej kovászolt káposzta, (kb. 2 kg.) vagy ugyanennyi szálas savanyú káposzta,
2,5 kg fejhús, vagy ízlés szerint csülök, köröm, comb, farok, lapocka vegyesen,
1 kg. hagyma,
1 fej fokhagyma,
1/2 kg. paradicsom,
1/2 kg. zöldpaprika,

1 db. cseresznyepaprika,
2 kanál őrölt pirospaprika,
kevés füstölt szalonna, vagy zsír,
só, bors, köménymag,
kevés csombor (borsikafű), kevés kakukkfű, néhány babérlevél


A hagymát félkarikára vágjuk, a fokhagymát kés lapjával szétnyomjuk. A füstölt szalonnát csíkokra vágjuk, majd zsírjára pirítjuk. A tepertődarabokat kiszedjük, majd a hagymát, és a fokhagymát a zsíron kicsit megpirítjuk. A köménymaggal kicsit továbbpirítjuk, majd hozzáadjuk a közben feldarabolt húst, a csontosabbakat a legaljára téve.
Ha nem szeretitek a csontos húsokat, lehet csak lapockát, dagadót használni helyettük. Enyhén megsózzuk. Az apróra vágott paradicsomot is hozzáadjuk, majd felöntjük annyi vízzel, hogy ellepje. Csípős paprikát is adhatunk hozzá. Mikor a csontokról kezd lefőni a hús, beletesszük a csíkozott zöldpaprikát, a csombort (borsikafű) kevés kakukkfüvet, a kovászolt, vagy savanyított káposztát, amit ha túl savanyúnak tűnik előtte átmostunk.
Őrölt pirospaprikát, és borsot most adunk hozzá, és ha felforrt megkóstoljuk. Ha szükséges fűszerezünk még rajta. A csomborral óvatosan bánjunk, mert erőteljes fűszer, de minden káposztás ételhez kitűnő, egyben kompenzálja a káposzta puffasztó hatását.
Tejföllel tálaljuk, és meghinthetjük tetejét a tepertődarabokkal is.




Feltört bográcsos oldalamon bővebben leírtam a toros készítését, fázisfotókkal, és a főzésről készült videóval együtt, de mivel kedves emlék fűzött minden írásomhoz, igyekeztem az eredetit megközelítő formában rekonstruálni minden törölt receptemet. 
A főzésről készült videót pedig ide kattintva lehet megnézni.


Finom volt!




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése