2013. augusztus 30., péntek

Saláták... a salátagyárból.

Megint magyarázkodnom kell, miért is adtam ezt a címet bejegyzésemnek. 
Az ünnepen (aug. 20.) rendezgettem fotóimat. Rájöttem, hogy idén több mint húsz alkalommal készítettem különféle salátákat, és mivel most is azon ügyködök, meg kell osztanom, csupán azért, mert hátha valaki okul belőle. Már augusztus vége van, de még gyűjtögetem a különféle salátákat, hogy minél többet lássatok. Lesz bőven!
Sok fotóval fogtok találkozni, és minden fotó alatt ott lesz az elkészítés módja. Ne receptet várjatok, mert saláták esetében ilyen nincs. Instrukciókat tudok adni, meg tanácsot, hogy kóstoljátok meg, félig kész műveteket. Akkor még van lehetőség módosítani rajtuk! Hozzátenni igen, elvenni belőlük, nem! Ha valamit eltúlzottnak találtok, lehet ellensúlyozni. A sót cukorral, és fordítva, az ecetet olívával, és ha túl töménynek találod, még mindig tölthetsz hozzá vizet, vagy bort. Ez utóbbit bátran ajánlom! Én nagyon sok salátához használok fehér, és rozé bort. Vöröset nem, mert túl savas, és nem illik az összhangba. Ecetet is sokfélét használhatsz! Legritkábban használom az ételecetet! Csak akkor, ha nagyobb mennyiségű salátát készítek! Minden más esetben alma, fehér, vagy vörösbor ecetet, balzsamecetet, ritkábban tárkonyecetet, és más ízesített eceteket. (ezeket magam készítem, a megfelelő fűszerek hozzáadásával, és néhány nap érlelődés után használhatók)
Mivel tudom, sokan vannak akik nem szeretik a hosszú bevezetőket, térjünk a lényegre! A most készülő salátát dokumentálom, de a többiről is van képem bőven. Mindenhol látni fogjátok a hozzávalókat.
Ma tehát vegyes salátát csináltam. Mivel naponta kb. 1 kiló paradicsomot tudok szüretelni a néhány tőről, ami kiskertemben található, az egyik alapanyag természetesen a paradicsom. Nézzük, hogyan készítettem:
Ebben a salátában, minden van, aminek egy salátában lenni kell. Paradicsom, uborka, lila hagyma, paprika. Enyhén sózva, olíva olajjal locsolva, kevés kaporral, borsmentával összeforgatva. 


Egy igazi színes vegyes saláta. Két színű paprika, uborka, újhagyma, kapor, almaecet, só, őrölt bors, zúzott fokhagyma van benne. 


Az alapanyag a paradicsom, mert rajongója vagyok. Nyári almát is vágtam bele, valamint újhagymát. Almaecetet, és kevés olívaolajat töltöttem hozzá. Kicsi só, és friss bazsalikom is került bele. Az alma, nem véletlen, hanem tudatos választás volt. Tapasztalataim szerint, kitűnően magába gyűjti a különféle fűszerek ízeit.


Enyhén csilisre csináltam ezt a salátát. A csili magját kikapartam, így csak az aromája maradt benne. Bazsalikommal, és rozé borral, valamint balzsamecettel készült. Természetesen, ez is enyhén meg lett sózva, mielőtt a többi fűszer rákerült volna.


Ez következett a sorban. Hatféle paradicsommal készítettem, kaporral, bazsalikommal, újhagymával, rozé borral, borecettel. Alig sóztam, és kevés fokhagymapor is került hozzá.


Mivel Gergő fiam megkívánta, gyorsan csináltam neki tzatzikit. 
Ez a hagyományos Görög saláta, előételként, de akár pirítóssal vacsorára is fogyasztható. Nagyon illik grillezett húsok, saslik mellé is.
3 kígyóuborkát nagy lyukú reszelőn lereszeltem, megsóztam, majd kicsavartam. Tejföl és joghurt keverékét tettem hozzá, 450 grammot. Csinálhatjátok szimplán joghurttal, vagy tejföllel is, de a hazai joghurt nem azonos a Görög sűrűségével. 5 nagy gerezd szétnyomott fokhagyma, apróra vágott kapor, és egy kávéskanál mustár lett még hozzákeverve. Mire észbekaptam, csak  ez az adag maradt, amit szerencsére le tudtam fotózni. Hamarosan ismét készül!
Azt hiszem, külön bejegyzést fogok szentelni, a tejfölös, joghurtos salátáknak is, mert igazán megérdemlik.
Újabb saláta készült. Mivel roskadoznak paradicsomtöveim a gyümölcsöktől, könnyű volt kiválogatni a legapróbb koktélparikat. Ebbe a salátába, csak ezekből tettem. Került hozzá lila, és újhagyma, petrezselyem, és kapor zöld, mogyoróolaj, almaecet, valamint két evőkanállal abból az újhagyma pestóból, amit még a tavasszal készítettem, és a mai napig kitűnően érzi magát tartósítás nélkül, szobahőmérsékleten. Pici bort is löttyintettem bele. Nem bántam meg!

Ezek készültek tehát augusztus 20. óta. Tíz nap alatt ennyire futotta. Szerencsémre az idő kedvezett paradicsomjaimnak, és szeptember végéig, minden napra jut parisaláta. A paradicsomok nagy része, természetesen feldolgozásra kerül, mert most is, mint az előző évben, napon szárítom a gyümölcsöket. Itt megnézheted, hogyan csinálom. Mivel idén is sok új tapasztalattal gyarapodtam ezen a téren, frissíteni fogom bejegyzésemet, és hamarosan kiegészítem sok újdonsággal. 
Az elmúlt tíz nap előtt is készültek saláták. Kicsit visszanyúlok az időben, de csak néhányat hozok az előző hónap terméséből. Csak ízelítőnek, hátha valaki kedvet kap elkészítéséhez.


Készítettem sopszka jellegű salátát. Nem az eredetit, mert a kecskesajtot Párom nem szereti, így parmezánnal, és trapistával pótoltam. Mivel a sopszkának külön írást szenteltem, azt most idehozom, és csak ide kell kattintanod, hogy lásd!

Természetesen, nem csak a paradicsom a saláták alapanyaga. Kisebbik fiam nagyon megszerette azt az uborkasaláta variációt, amit az utóbbi időben sűrűn készítettem. 


Kaporral, újhagymával, almaecettel, és kevés olíva olajjal készült uborkasaláta. Ha először olajba forgatom a szeletelt uborkát, és csak utána sózom, nem enged annyi levet, mert az olaj, vékony kérget képez rajta, ami nem engedi, hogy elcsorogjon az ubi leve. Sokkal roppanósabb marad!
Újabb uborkasaláta, sok lila újhagymával, kaporral, koriander zölddel, almaecettel mozarellával. Csak enyhén lett sózva!


Ez az ubisali is az előzőekhez hasonló módon készült. Ha nem túl erős, nyugodtan vágjátok bele az újhagyma zöldjét is. Nem fogja elrontani!


Úgy érzem, átfogó képet adtam salátaimádatomról. Mivel még tartani fog a szezon, nem írok új bejegyzést, hanem az arra méltó saláta kreációimat továbbra is idehozom, és bővíteni fogom a választékot. Lesz még bőven!


Az a kivételes eset, amikor egyszerre három salátával rukkoltam elő. Külön készült kisebbik fiamnak, nejemnek, és nekem is saláta. Mindenkinek a rendelése alapján.
Úgy alakult, hogy az ajándék paradicsompalánták többsége koktélpari lett. Mivel ezek közül, csak a legnagyobbakat tudom más formában feldolgozni, a kisebbekből saláta készül. Minden második napon, mert akkora a termés. Legutóbb snidlinggel, petrezselyem zölddel, olíva olajjal, és citromlével csináltam. Só nem került hozzá. A koktélpari egyébként, az egyik legjobb ízű paradicsomféle!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése