2014. július 16., szerda

Uborkasaláták.



Uborkaszezon van. Ez azt jelenti, hogy kovászolok, ha pedig azt nem, gyorsan összedobok valamilyen salátát. Számomra a saláta létszükséglet. Saját kertemben, csak néhány tő paradicsom van, de ezek bőséges termést ígérnek. Az uborkával már nem kísérletezek, mert néhány éve kudarcot vallottam vele, így ilyenkor, amikor valóban uborkaszezon van, megveszem magamnak a piacon, vagy nagykereskedelmi lerakatokban. Környékünkön több ilyen is van, így olcsón lehet hozzájutni uborkához. Leggyakrabban a legegyszerűbb uborkasalátát készítem, még Nagyanyám bevált receptje alapján.



Besózom a meghámozott, majd felszeletelt uborkát, kicsit állni hagyom, kicsavarom, majd almaecettel, kevés cukorral, vagy szorbittal, apróra vágott fokhagymával, vagy fokhagymaporral keverem. Apróra vágott, vagy szárított kaprot is teszek hozzá, és összekeverem. Néhány órára hűtőbe teszem, majd ismét megkóstolom. Ha szükséges utánaízesítem, mert az állás következtében változhat az íze. 
Ez tehát a leggyakrabban készített uborkasalátám receptje, de mint más saláták esetében, ez is nagyon sokféleképpen készíthető. 



A tzatziki szintén közismert, de mivel korábban arról már írtam nem fecsérlem rá a szót. Azt meg kell említenem még, hogy a múltkor különleges módon csináltam meg a tzatzikivel töltött uborkatekercseket. Ha  nem adok a látványra, akkor is finom a tzatziki, hiszen egy éve egy lakodalomba rendeltek tőlem a teljes vendégseregnek. Biztosan meg tudta volna csinálni a szakács is, de valamiért bennem bíztak. Én meg legjobb tudásomat beleadva megcsináltam a salátát, csak az alapanyagokat és munkadíjként egy üveg bort kaptam cserébe. Ezt így csináltam:  


3 kígyóuborkát nagy lyukú reszelőn lereszeltem, megsóztam, majd kicsavartam. Tejföl és joghurt keverékét tettem hozzá, 450 grammot. Csinálhatjátok szimplán joghurttal, vagy tejföllel is, de a hazai joghurt nem azonos a Görög sűrűségével. 5 nagy gerezd szétnyomott fokhagyma, apróra vágott kapor, és egy kávéskanál mustár lett még hozzákeverve. 
A mennyiség többszörözhető, és ha szükséges, ti is el tudjátok készíteni, akár 30 uborkából is. 





A napokban tejfölös uborkasalátát csináltam, és mert rájöttem, még nem írtam meg egyszer sem hogyan készítem, most ezzel sem maradok adós. Míg a tzatzikit, és más uborkasalátákat legtöbbször kígyóuborkából csinálom, ehhez fürtös uborkát választottam. Ezzel kapcsolatban egy kockázati tényező van, mert ha az uborka öregszik, megkeseredhet. Nagyobb mennyiségnél is, ha egy keserű példány kerül a salátába, elronthatja az egészet. Elkerülhetjük ezt, ha az uborkák levágott végeit megnyaljuk. Azt, amit egyébként kidobunk. Nálunk ez sem vész kárba, mert kutyusom ezt is, valamint más zöldségfélék hulladékát is imádja. 
A tejfölös uborkasalátát így csináltam:


A fürtös uborkát meghámoztam, majd 4 mm-es szeletekre vágtam. (Lehet gyalulni is a vastagabb fokozattal.) Megsóztam, és egy órát állni hagytam. Ezalatt levet engedett, amit leszűrtem róla. Csak annyi tejfölt tettem rá, amennyivel laza állagú lett a massza. Nem az volt a célom, hogy sűrű legyen, megálljon benne a kanál. (készíthető tejföl, és joghurt keverékéből is.) 1 kanál extra szűz olívaolajat és kevés szárított kaprot adtam még hozzá. (frissen vágott még jobb) Granulált fokhagyma is került a keverékbe, és kevés frissen őrölt bors.

A saláta, még a fűszerezés után is engedett kevés levet, ami nagyon lazává tette a salátát, de ez volt a cél. Nem akartam, hogy nagyon krémes legyen, mert erre izgultam be. Ha eredetileg kicsavarom a levet engedő uborkát, és több tejfölt teszek hozzá, ezt az eredményt értem volna el. Csinálhatjátok só helyett ételízesítővel is, mert azzal könnyebb dolgotok van. Én viszont nem szívesen használom az ételízesítőket, és egyéb fűszerkeverékeket, kivéve, ha én keverem őket. Azokba viszont nincs tartósítószer. Az uborkasalátának nincs is szüksége tartósításra, hiszen legrosszabb esetben sem áll el néhány napnál tovább. És nem azért, mert megromlik!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése