2014. június 25., szerda

Csípős-savanyú zöldségek


Az elmúlt hetet távol-keleti lázban töltöttem. Természetesen, csak kulináris tekintetben, hiszen sem lázcsillapítót, sem antibiotikumot nem kellett bevennem. Történt, hogy ázsiai hét volt a Lidlben, és szerény lehetőségeimhez mérten, bevásároltam néhány cuccot. Mivel imádom más nemzetek konyháit, valamennyire jártas is vagyok bennük, már az akció kezdetén eldöntöttem, miket fogok készíteni. A vásárlás legdrágább darabja, egy szusikészítő készlet volt, a maga 2300 forintjával, de jutott pénz rizstésztákra, mungóbab csírára, szószokra, és az akción kívüli zöldségekre is. Közben elkészült a szusi, a kimchi, az édes-savanyú kínai, és most egy csípős-savanyút csináltam a megmaradt zöldségekből. Mindaz, hogy ezeket az ételeket 5000 jó magyar forintból sikerült kihoznom, igenis bizonyítja, hogy nem az alapanyagok, hanem a hozzáadott munka az értékes, na meg az adó, ami a munkát, és a terméket is megterheli. Így aztán a legolcsóbb éttermi ár negyedéből tudtam gazdálkodni, és sikerült. Nem beszélve arról, hogy örömet okozott az ételek elkészítése, csúcsra járattam fantáziámat, és nem utolsó sorban, finom kajákkal leptem meg magam, és családomat. Ők is megkedvelték a keleti ízeket, de Gergő fiam, ebben is mindenkit ver. Hatévesen végigevett két különböző kínai menüt, amin nem csak én lepődtem meg, hanem az étterem tulajdonosa is. Egy-egy menü, hatféle ételből állt!!!
Most, csak zöldségekből főztem. Mondhatnám azt, hogy ennyi maradt, de nem lenne teljesen igazam. Valószínű hasonló kampány jellegű sütés főzést, közelgő szülinapomon fogok csinálni, mert a szép kerek évfordulót meg kell ünnepelni. Akkor viszont hagyományos ételek kerülnek sorra, de néhány különlegesség is biztos bele fog férni a menübe.


Mielőtt tovább koptatnám a billentyűket, lássuk miből, és hogyan készítettem.

1 db. kaliforniai paprika (csíkokra vágva)
2 db. hagyma (felcsíkozva)
3 gerezd fokhagyma (vékonyra szeletelve)
5 vékonyabb sárgarépa (ferdén karikázva)
5 nagyobb gomba tönkje (a kalapokból rántott gomba készült)
1 db. nagyobb paradicsom (apróra kockázva)
1/2 kígyóuborka (felcsíkozva)
1 kávéskanál gyömbér
1 kanál szójaszósz,
1 dl. fehérbor
Kevés csilipor, és kevés sós darált paprika
kevés só, kevés napraforgóolaj.
125 g. rizstészta (hernyótészta)


A hozzávalókat felcsíkoztam, a sárgarépát ferdén karikáztam. A paradicsomot apróra kockáztam. A forró serpenyőbe nagyon kevés olajon a fokhagymát kicsit pirítottam, majd hozzáadtam a csíkozott hagymát, és a répát is. Rövid pirítás után hozzáadtam a darabolt paradicsomot, majd felöntöttem kevés borral. A gombát hozzátéve lefedtem, és 5 percig pároltam. A csilipor, a gyömbér, és a darált paprika is belekerült. Közepesen csípős csiliből készült port használtam. Enyhén megsóztam. Hozzáadtam a csíkozott uborkát, a kaliforniai színes paprikát, beletettem a szójaszószt, majd pótoltam a bort, annyira, hogy éppen ne lepje el. Beletettem a rizstésztát is, ami 5 perc alatt megfő, és fedő alatt néhányszor átkavarva addig főztem, míg a tészta az összes nedvességet fel nem szívta.


Mivel egytálételt készítettem, külön nem volt szükség rizs, vagy sült tészta köretre. Kína a világ legnépesebb országa, és területe is óriási. Délkeleten inkább a párolt, enyhébb ízesítésű ételek dívnak, északon a pirított, jobban fűszerezésűek. A szecsuáni kajákra jellemző, hogy a fejünk búbjáig csíp bennünket. Ez a tájegység Kína délnyugati régiója. Ez az étel, a csöcsiangi kajákra hasonlít legjobban, bár saját agyam szüleménye. Ennek a régiónak az ételei sok zöldséget tartalmaznak, többnyire rizsbort tartalmaznak, és sokat adnak az étel megjelenésére is. 
Így tettem most én is. Remélem, nektek is tetszik a tálalás, bár nem rendelkezek olyan sok eszközzel, mint egy kínai étterem. Összeleltároztam agyamban viszont mindent, amiben meg tudom jeleníteni ezt, az egyébként látványos ételt, és így sikerült.




Találtam egy jó összefoglalót a kínai gasztronómia régióiról, így ha kíváncsiak vagytok, csak kattintsatok ide.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése