2014. március 25., kedd

Babos toros.


Van néhány étel kedvenceim közt, és ezek egyike a toros. Konyítok is hozzá valamelyest, mert néhány éve Benke Laci bácsi, külön kiemelte torosomat. Jól esett, köszönöm. Csapatban főztünk, mindenki más - más disznótoros ételt, és meg is nyertük a rangadót. Kicsit nekem is sikerült hozzáadnom  csapatom sikeréhez. Nem tudom megszámolni, az elmúlt évek során, hányszor csináltam torost, de egy biztos, mivel nem receptből dolgozom, soha nem volt egyforma. Mindahányszor nagyon finom volt. Csináltam kovászolt káposztával, körömmel, füstölt csülökkel, kolbásszal, és annyi más módon. Legutóbb babbal. A káposzta, és bab mellett a paradicsom a kedvenc alapanyagaim közé tartozik, az sem maradhatott el belőle, de friss híján maradt a pürésített változat. Az íze így is benne volt. Ezt a kaját is hirtelen ötlet szülte, de aztán gondos tervezés következett. Mint minden ételre, erre is előkészültem. Gondolatban, és tettekben. A savanyú káposztához illik a rizs, próbáltam nagyon régen gerslivel, így miért ne próbálnám ki babbal. (elárulom, megérte) Ha valaki nekikezd, rá kell szánni néhány órát. A babot eleve elő kell főzni, és maga a toros sem gyors kaja. Nézzük, mit kell hozzá venni.


Hozzávalók 8 személy részére:

1/2 kg száraz, fehér gyöngybab,
1/2 kg. savanyú káposzta,
60 dkg sertés csülök,
2 nagy fej hagyma,
5 gerezd fokhagyma,
2 dl paradicsomszósz, 
1 kiskanál köménymag,
só, őrölt bors,
1 kanál őrölt pirospaprika,
1 db  csilipaprika,
néhány babérlevél,
kevés zsír, vagy étolaj.  


A babot beáztattam, majd néhány babérlevéllel, sós vízben készre főztem. Ezalatt előkészítettem a többi hozzávalót. A csülköt apró kockákra vágtam, (lehet másféle húst is használni) a hagymát félkarikákra vágtam, a fokhagymát kés lapjával megnyomtam, felaprítottam.
Mikor a bab megfőtt leszűrtem, és közben a hagymát megpároltam kevés zsíron. Megsóztam, hozzáadtam a köménymagot, és kevés pirítás után felöntöttem kevés borral. Belekerült a kockázott hús, és addig pirítottam, míg kifehéredett. Annyi vízzel felöntöttem, hogy éppen ellepje, és pörkölt alapot készítettem belőle. Beletettem a paradicsomszószt is. Mikor már a hús majdnem megfőtt, belekerült a káposzta is, amivel húsz percig együtt főztem. (ha túl savanyúnak találjuk a káposztát, mossuk át, akár többször is!)  Megborsoztam, beletettem az apróra vágott csilit, és az apróra vágott fokhagymát is. Ekkor jött hozzá a főtt bab is, és fedő alatt hagytam, hogy összefőjenek az ízek. Mikor majdnem készen volt, az őrölt paprikát is hozzákevertem, és ismét összeforraltam. jelen esetben, a paprika csak az étel színe miatt került hozzá, az ízén csak keveset finomított. Mindenképpen javaslom a többszöri kóstolást! Minden hozzávaló új ízt ad torosunknak, és a végeredmény egy igen finom, pikáns étel.


Már mindent leírtam. Nincs értelme tovább ragozni, hacsak azzal nem, hogy mindenképpen javaslom tejföllel tálalni, mert ez minden káposztás ételhez illik. Azt is illik elmondanom, hogy nagy példaképem Laci bácsi szerint nem illik úgy tálalni a torost, hogy rá van csorgatva a tejföl. A képen saját adagom látható, így mivel én tejföllel szeretem, bátran csorgattam rá. Másnak tálaljuk külön edényben a tejfölt, és akkor mindenki annyit tesz rá, amennyit szeretne. Igaza van, hiszen én is tudom, hogy van, aki nem ehet tejfölt, bár a torost szereti. Van aki nem?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése