2013. március 6., szerda

Variációk, szarvasgombára.


Kicsi, csúf, de nagyon finom
 fűszer.
Mielőtt meglepődnétek a címen, elárulom, hogy Gasztropajtinál sem szarvasgombából van a kerítés. Saját erdővel, de még csak kiképzett gombakereső kutyával, disznóval sem rendelkezek. Van ugyan egy éhenkórász spániel családunkban, aki kitűnő szaglása folytán alkalmas lenne erre a feladatra, de alkalom szüli a gombakeresőt. Hazánkban, a Mecsek, és a Bakony a szarvasgomba lelőhelye, így a távolság miatt sem tudnám kiképezni Kimit. Kiminek hívják, a házi kedvencünket.
Azt is illik az elején tisztázni, hogy a szarvasgomba nem alapanyag, hanem fűszer! Ha pörköltet próbálnál belőle készíteni, az eredményen, igencsak meglepődnél! Élvezhetetlen valamit kapnál, amit nem lehet megenni! Ugyanúgy, mintha több sáfrányt teszel a levesbe a kelleténél. Az is elnyom minden élvezetet, és fogyaszthatatlanná teszi ételünket. 

Barátom, pazar ajándéka.
2 db. szarvasgomba, fűszerolaj,
és fűszervaj.
A szarvasgombával, óvatosan kell bánni, és nemcsak az ára miatt. Mint kiderült, igen erőteljes fűszer. Van, aki nem is szereti meg, akár egész élete során. Már az illata is különleges, átható. Tárolni is jól becsomagolva, elszeparálva kell, mert könnyen átadja illatát mindennek. A rizsnek, de még a tojásnak is kölcsönzi átható illatanyagát, ha nem vigyázunk. Ezt a tulajdonságát viszont ki is lehet használni, ha szeretnénk különlegességet főzni.
Azt is tisztáznom kell, hogyan jutottam a szarvasgombához. Már tudjátok, hogy a szarvasgomba igen drága. Egy diónyi darabért a múltkor 1200Ft.-ot kértek volna a piacon. Ezért esett jól, és hálás vagyok érte, hogy barátom ezzel ajándékozott meg. Két kisebb gombával, gondosan papírszalvétába, alufóliába csomagolva, két tégely szarvasgomba fűszervajjal, melyek egyike fehér, a másik fekete szarvasgombából készült, és egy üvegcse szarvasgomba olajjal, ami oliva olajba reszelt szarvasgomba aroma volt. Köszönöm Barátom! Ismerve gourmet múltamat, ajándékozta ezt a nem mindennapi szuvenírt.  A szintén ajándék szekszárdi rozé mellett el is beszélgettünk, mit fogok készíteni belőle. Már akkor több megoldás derengett fel bennem, de a mennyiség, több alkalomra volt elegendő, melyek közül néhánnyal, meg is ismerkedhettek.
A fűszervajjal, még aznap megbarátkoztam. Tudjátok! Az ember olyan, mint a gyerek. Ha kapsz egy ajándékot, szeretnéd azonnal kipróbálni. A húsvétra kapott biciklire, sem karácsonykor ülsz fel először!

Pirítós, fűszervajjal,
 fokhagymával.
Így aztán, rögtön pirítós készült, és fűszervajjal, kevés fokhagymasóval, meg is ettem. Vigyázva vonalaimra, és egészségemre, néhány szeletig jutottam. Azért, mert különleges az íz, nem szabad eltúlozni!
Rögtön elgondolkoztam, mi lesz a következő étel, amibe valamilyen szarvasgombás cucc kerülhet. 
Már akkor elhatároztam, hogy minden akciót, dokumentálok is. Egy hobbyszakács életében, ritka alkalom, hogy ilyen nemes anyaggal dolgozhasson. Azóta több ételbe került valamilyen formában ebből a fűszerből, így a rögzített anyagot láthatjátok a következőkben. Három különálló alkalom, és három recept jön.



Omlett, sárgarépával,
petrezselyemmel.
The first action: (első alkalom)

Omlett tálalva. Nem foglalkoztam
az etikettel, a kenyérre vajat
kenve, omlettet ráborítva
falatoztam.
Első alkalommal, omlettet készítettem a szarvasgombával. Hagyományos módon, a tojásokat felverve, de kevés reszelt sárgarépával, és több hagymával, fokhagymával dúsítva. 
A hozzávalók, az öt tojáson kívül, 
1 fej hagyma, 4 gerezd fokhagyma, 2 szál sárgarépa, és 1 evőkanálnyi szarvasgombás, fűszerolaj voltak. A reszelt sárgarépa, és a hagyma, fokhagyma, szarvasgombás olajon pirult, majd hozzáöntöttem, a habosra vert tojást. Kicsit sóztam, borsoztam, és apróra vágott petrezselyem zölddel, valamint snidlinggel hintettem meg. Tálaláskor előkerült a reszelő, és a friss szarvasgomba is, így pici reszelék került az étel tetejére. Dupla élvezet, mert szarvasgombás fűszervajjal kent, barna kenyér szeletekkel ettem. Csak a teljes szarvasgombás élmény kedvéért. Már említettem, hogy nem szabad eltúlozni a szarvasgomba fogyasztást, mert könnyen áteshetünk a ló túloldalára. A határokon belül maradtam, így finom vacsora volt fiamnak, és nekem. Az eddig nem mondtam, hogy párom elhatárolódott a szarvasgomba, minden formában való megjelenésétől, így a család ételeibe - kevés kivételtől eltekintve - nem került ebből, a finom ízből. 



Készül a rizottó.
The second action: (második alkalom)

Tálalásra készen.
Másodjára, sertésmájas rizottót készítettem, amibe szintén, a szarvasgomba fűszerolaj volt az egyik mellékszereplő. Vékonyra szelt hagyma, tört fokhagyma pirult az olajon, majd hozzákerült, a csíkokra vágott sertésmáj, és a reszelt répa is. Felöntöttem fehérborral, megborsoztam, és fedő alatt pároltam, a máj megpuhulásáig. Beleszórtam a rizst, és annyi csirke alaplévet öntöttem fel, hogy az egészet ellepje. A rizs megfővéséig szintén fedő alatt párolódott, majd a fedőt levéve hagytam, hogy levét elfője. Kevés petrezselyem zöldje került még bele, valamint tálalásnál reszelt sajttal, és pici reszelt szarvasgombával lett ízesítve.
Fél kiló sertésmájból, 1 hagymából, 4 gerezd fokhagymából, 1 dl. száraz fehérborból, 1 ek szarvasgomba olajból, 1 nagy szál  sárgarépából, 
2 marék rizsből, 2 dl.  csirke alapléből, petrezselyem zöldből, reszelt sajtból készült.



Tükörtojás napon szárított
paradicsomos, gombás, raguval.
The third action: (harmadik alkalom)

Így készítettem.
A hétvégi főzőcskézésből megmentettem egy kevés gombát. Már akkor tudtam, hogy valami szarvasgombás kaja jön, de volt két napom a gondolkodásra. A polcon sorakozó napon szárított paradicsomokra tekintve rájöttem, hogy a gomba mellett az lesz a másik alapanyag. A harmadik is hamarosan képbe került, így végül tükörtojás készült szarvasgomba vajon, és fehérboros, gomba, napon szárított paradicsommal. 

Még egy kép a végtermékről.
A tökörtojást sütöttem meg először. Kevés szarvasgombás vajon, teflon serpenyőben. Fiam, aki második meósa volt ételemnek, (az első én voltam) meg is jegyezte, hogy különleges íze van a kajának. Finom, és nem kellemetlen! A tojások elkészülte után (a tojások közepét kicsit lágyra hagytam)  ugyanabban a serpenyőben folytattam. 
A nyáron eltett napon szárított paradicsomot fokhagymás, bazsalikomos, oregánós olajban őriztem eddig, és ebből az olajból öntöttem 1 kanálnyit a serpenyőbe. Ebbe került a vékony szeletekre vágott 1 fej hagyma, 3 gerezd apróra vágott
fokhagyma, kevés só, őrölt bors valamint a napon szárított paradicsom. Rövid párolás után hozzákerült a szeletekre vágott 
20 dekányi gomba is, majd felöntöttem 1 deci száraz fehérborral. Fedő alatt pároltam tovább, míg a szárított paradicsom fel nem vett egy keveset a léből. A végén a fedőt levéve hagytam, hogy kicsit sűrűsödjön a szaft. 
Tálalásnál, pici szarvasgombát reszeltem a tojásra, és így volt teljes az összhang. Finom vacsora sikeredett belőle!
Ha eddig elolvastátok, rájöttetek, hogy a szarvasgomba, fokhagyma, bor párosítás nyerő. Nem volt sok alkalmam eddig gyakorlatozni, de  sok neves szakács nyomdokain, rájöttem, hogy ezek az ízek összeillenek.

Ráadás: 

Káposztasaláta, szarvasgombás
fűszerolajjal.
A megígért három alkalmazáson túl is lennék! De nem lennék igazi Gasztropajti, ha nem jönne egy kis ráadás. Remélem tetszett, és mint egy jó zenészt, visszatapsoltok! Nem is egyszer!
Csináltam még káposztasalátát is, a szarvasgombás olívával. A vékonyra szelt (nem gyalult) káposztát leforráztam, almaecettel, csomborral, kaporral, köménnyel, és szarvasgombás olívaolajjal ízesítettem. 

Krumplisaláta, ami szintén
szarvasgombával készült.
Ez is nagyon finom lett, mint ahogy a krumplisaláta is, amihez szintén került egy kis szarvasgombás ízesítés. A krumplit héjában főztem, míg főtt vékony csíkokra szelt hagymát, tört fokhagymát besóztam, majd a szarvasgombás olívával megmikróztam 4 percig. ha lilahagymából csináltam volna, még a mikróra sem lett volna szükség, de a vöröshagyma túl erőteljesnek tűnt párolás nélkül. Kis mennyiségnél, nem veszek elő serpenyőt, mert a mikrózás, ugyanazt az eredményt adja. A főtt krumplit megszabadítottam a héjától, és felszeltem. Kevés fehérbor ecet, és a már említett szarvasgombás olaj is került még hozzá. Szárított, morzsolt petrezselyem levelet is tettem a léhez, őröltem rá borsot, és fogyasztás előtt fél napot állt a hűtőben. A meleg étel íze, nem olyan mint a hűtötté! A krumpli, egyébként is vesz fel a sóból, így elképzelhető, hogy utófűszerezést igényel. Ebben az esetben is kellett hozzá kevés só.



Más ételekhez is került még az ajándékból. Csupán fűszerezési céllal. Meg kell mondanom, még nem adatott meg, hogy egy nemes anyaggal ennyit garázdálkodhassak. Minden lépést, előre meggondoltam! Ilyen drága fűszerhez ritkán jut az ember, és nem akartam semmit elpazarolni. Sem az ezzel készült ételt, sem a szarvasgombát. Úgy érzem, minden étel nagyon jól sikerült. Most egy időre kiéltem gasztromán hajlamomat.
Köszönet még egyszer Barátomnak!



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése