2013. június 7., péntek

Friss, forrázott, nyári csalamádé.



Itt a friss saláták szezonja, de ha kedvenc salátáim (savanyúságaim) közt szerepel a csalamádé is, akkor kénytelen vagyok semmihez nem hasonlítható ízét, nyáron is megízlelni. Tehetném, hogy a még mindig meglévő készletből egyem meg a maradékot, de ha itt a friss alapanyag, mit tegyek. Megcsinálom másképpen, úgy ahogy a jelenlegi helyzet kívánja. Az alapanyagok ugyanazok. Káposzta, hagyma, paprika, sárgarépa, uborka, és ami éppen van. De mivel tavasz, vagy nyár eleje van, olyan anyagok is kerülnek bele, amik a téli verzióba nem. Ezek az újhagyma, (zöldjével együtt) retek, snidling, és bármi, ami szerintetek illik bele.


Ez a hagyományos, érlelt csalamádé.


Egy nagy különbség van. Míg a csalamádét (ősszel) heteken, hónapokon keresztül érleljük, tartósítjuk, az én csalamádém, szinte azonnal fogyasztható, tartósítót nem tartalmaz. Ezért más! Az oka, hogy a nehezen puhuló alapanyagok, forrázva (blansírozva) vannak. Ezzel az eljárással a zöldségfélék megpuhulnak ugyan, de roppanósságukat megőrzik. 

Miként csináltam? Rendkívül egyszerűen:

Hozzávalók.
A káposztát legyalultam, a répát karikára, a hagymát fél karikára vágtam. A többi hozzávalót, az újhagymát, a paprikát, az uborkát, a retket, a snidlinget is felszeltem, vékonyra vágtam. Fél liter vizet felforraltam, majd a káposztát, a hagymát, és a répát hozzátöltöttem, és a tüzet elzárva, fedő alatt pároltam fél óráig. Ekkor már hozzáadtam a fűszereket, a sót, őrölt borsot, 1 evőkanálnyi ecetet, kávéskanál köménymagot, és szorbitot, vagy cukrot, kevés fokhagymaport, és csipetnyi csombort (borsikafű) is. Belekerült a többi hozzávaló is. Az újhagyma, a retek, az uborka, és a paprika is. További fél órát pihent, a hűlő lében, és a legvégén belekevertem kevés kaprot, és apróra vágott snidlinget. Ezután, hűtőben állt órákon át, míg fogyasztható állapotba került. Ha gondolod, készítheted csípősen is!

Belevalók:
1 közepes fej káposzta,
2 fej vöröshagyma,
4 szál sárgarépa,
1-2 kígyóuborka,
1 csomó újhagyma,
1 csomó retek,
kis csokor snidling,
kis csokor kapor,
1 csapott evőkanál só,
1 kk. köménymag,
1 kk. szorbit, vagy cukor,
1 ek ecet, (10%-os)
csipet szárított csombor (borsikafű)
őrölt bors, fokhagymapor,
csili őrlemény ízlés szerint.


Valami tanulságot le kellene vonni? Nem muszáj. Lényeg, a finom, kívánatos savanyúság. Vagy saláta? Döntsétek el!





1 megjegyzés:

  1. Kecskemét határában az Erdőcsárdában ettünk olyan csalamádét, amiben a szokásosakon kívül csíkozott zeller és savanyú uborka szelet volt. Kb. 2 nap érés kellett hozzá.

    VálaszTörlés